2008.08.01

Autisme in de praktijk

Auteur: Ellen Notbohm & Veronica Zysk
Titel: Autisme in de praktijk. 1001 ideeën, tips en strategieën voor ouders en leerkrachten
Uitgeverij: Pica
Plaats: Huizen
Jaar: 2008
Pagina's: 189
ISBN-13: 978-90-776-7124-5
Prijs: € 17,50

autisme in de praktijkWie 10 dingen die je zou moeten weten over kinderen met autisme van Ellen Notbohm heeft gelezen, leest beter meteen ook dit boek. Als ondertitel draagt het 1001 ideeën, tips en strategieën voor ouders en leerkrachten.  En hiermee kun je zeker de omgeving van kinderen met een autismespectrumstoornis aanzienlijk vergemakkelijken en verrijken. Je kunt er als ouder of leerkracht in grasduinen om van de zorg voor elk kind een zorg op maat te maken.  De ideeën, tips en strategieën zijn georganiseerd rond een zestal thema's:

  • Sensorische integratie
  • Communicatie en taal
  • Gedrag
  • Dagelijks leven
  • Sociale omgang
  • Onderwijs en leren

Dit echte doeboek laat zich maar moeilijk beschrijven: het is een opeenstapeling (1001!) van praktische antwoorden op zeer concrete en uiteenlopende vragen. Om een idee te krijgen van de inhoud van dit boek geef ik enkele concrete voorbeelden

  • Sensorische integratie: Als het kind visueel overgevoelig is, heeft het misschien het liefst kleren in effen, gedekte kleuren, zonder strepen op patronen, logo's en prints. Als je denkt dat hij je dat niet rechtstreeks duidelijk kan maken, laat het kind dan zelf kiezen (blz.27).
  • Communicatie en taal: Kinderen met ASS hebben vaak een vertraagde reactie bij het antwoorden. Luisteren, begrijpen en dan praten, geschiedt niet altijd binnen een paar seconden. Ze hebben extra tijd nodig om te formuleren wat ze willen zeggen. Herhaal de vraag of de opmerking niet al te snel en maak hun zinnen niet te gauw voor hen af, maar geef ze een paar extra tellen de tijd om zelf te antwoorden (blz.48).
  • Gedrag: Om aanhoudend onaangepast gedrag - koppigheid - te doorbreken, kun je de situatie waarin jullie je bevinden, veranderen. Laat het kind bijvoorbeeld iets gaan doen, zoals de post uit de brievenbus aan de straat gaan halen, buiten gaan kijken of de garagedeur wel dicht is, de prullenmand leeg gaan gooien in de vuilnisbak in de schuur of iets dergelijks (blz.66).
  • Dagelijks leven: Maak voor een kind met scheidingsangst een klein fotoalbum met foto's waarop jullie samen staan: bij het ontbijt, naar school gebracht worden, thuis komen uit school, verschillende bezig-heden die jullie vaak samen doen, avondeten, naar bed gebracht worden. Dit boekje kan het kind in zijn tafeltje op school of in het rugzakje bewaren om af en toe in te kijken (blz.87-88).
  • Sociale omgang: Zorg ervoor dat het gedrag van jouw kind zowel thuis als op school niet alleen vergeleken wordt met dan van broertjes en zusjes of klasgenoten, maar ook met zijn eerdere gedrag (blz.129).
  • Onderwijs en leren: Erg wit papier produceert een schittering die voor een kind dat overgevoelig is voor licht, erg pijnlijk kan zijn. Bestel voor dit kind niet-glimmend, pastelkleurig of crèmekleurig papier. Hetzelfde geldt voor de inkt. Zwart is misschien te scherp voor de ogen: geef dit kind daarom blauw of een andere zachte kleur (blz.152).

Waar nodig wordt er toelichting gegeven bij de situaties die dergelijke maatregelen vragen. Veel leerkrachten zullen trouwens snel tot de vaststelling komen dat andere leerlingen uit hun klas, zonder ASS, ook wel baat kunnen hebben bij deze maatregelen. Waardoor dit boek dan weer bijdraagt tot de zorg op maat. Kortom: een boek dat niet genoeg kan gelezen en vooral gebruikt worden!

afdrukken

23:11 Gepost door Lieven Coppens in Pica | Permalink | Tags: autisme, autismespectrum, ass | |

De commentaren zijn gesloten.