2009.08.23

Leren doen we samen

Auteur: Ina Cijvat, Gert Gelderblom & Peter de Vries
Titel: Leren doen we samen. Zo helpt u uw kind bij het lezen en rekenen
Uitgeverij: CPS
Plaats: Amersfoort
Jaar: 2009
Pagina's: 48
ISBN-13: 978-90-6508-596-2
Prijs: € 14,50

leren doen we samen - zo helpt u uw kind bij het lezen en rekenenDit is een boekje voor ouders. Het benadrukt dat zij een belangrijke rol spelen bij het leren van hun kind. Niet alleen om het aan te moedigen en te ondersteunen, maar ook om het op een aangename en leuke manier te helpen. Ze zijn belangrijk als het allemaal wat minder vlot verloopt, maar ook als alles zijn gewone gang gaat. Tegelijk is het een geruststellend boekje: ouders hoeven geen didactici te zijn. Ze moeten ook geen grootse activiteiten opzetten. Met heel gewone dingen, in dagdagelijkse situaties kunnen ze al veel betekenen voor hun kind.

Wie heel snel wil weten welke accenten de auteurs leggen, leest eerst even de uitspraken in de gekleurde tekstwolkjes in het boek. Sommigen zullen misschien vinden dat er hier en daar open deuren ingetrapt worden, maar in de eenvoud toont zich de meester. Ik geef enkele voorbeelden:

  • Kinderen leren het beste als ze ouders hebben die betrokken zijn.
  • Laat uw kind voordoen welke nieuwe letters en woorden hij of zij al kan lezen.
  • Wanneer u positief bent over rekenen, zal ook uw kind de leuke kanten van het vak ontdekken.

De kracht van het boekje ligt niet meteen in deze uitspraken, wel in de concrete voorstellen en tips die ouders leren hoe ze die uitspraken kunnen waarmaken. En dat is nog - laat ons eerlijk zijn - te vaak het punt waarop professionele adviezen in gebreke blijven. We denken dat wat voor ons vanzelf spreekt, ook vanzelfsprekend is voor ouders.

In het eerste deel van dit boekje wordt op een eenvoudige manier het algemene kader toegelicht. Ouders kunnen op veel manieren iets voor hun kind betekenen, zelfs als ze maar weinig tijd hebben. Dat is belangrijk, omdat volgens de auteurs thuis- en gezinsfactoren voor 49% invloed hebben op het leren lezen en rekenen van kinderen. Dat is des te opmerkelijker omdat de kwaliteit van de leerkracht voor 43% invloed heeft en de grootte van de klas voor 8%. Ouders kunnen dus heel wat thuis doen. Dat 'heel wat' gaat ondermeer van belangstelling tonen over structuur en regelmaat brengen, naar geregeld samen tijd aan het huiswerk besteden en voorbereid naar het oudercontact gaan. Als het leren niet zo goed gaat, wordt dit alles nog belangrijker. Aan de hand van een korte en heldere tekst geven de auteurs tal van tips die ouders meer greep doen krijgen op het gebeuren.

In het tweede deel gaan de auteurs dieper in op het leren lezen en hoe ouders daar kunnen bij helpen. Ze leggen uit hoe de school het leren lezen aanpakt en op welke manier de ouders hun kind daarbij kunnen begeleiden en ondersteunen. Heel belangrijk vind ik het stukje dat aan ouders uitlegt hoe ze het leren lezen goed kunnen opbouwen. Er wordt hen daarna uitgelegd wat er kan gebeuren als het leren lezen niet zo vlot verloopt. Hetzelfde gebeurt in het derde hoofdstuk voor het leren rekenen. Een uitgebreide verzameling websites vervolledigt het boek.

Dit boekje is geschreven voor ouders, maar zou ook moeten gelezen worden door leerkrachten. Op die manier kan de leerkracht de ouders coachen en ontstaat er een gemeenschappelijk denk- en doekader dat de communicatie tussen ouders en school alleen maar kan bevorderen.

De boeken van uitgeverij CPS worden in België verdeeld door uitgeverij Abimo.

afdrukken

23:12 Gepost door Lieven Coppens in CPS | Permalink | Tags: lezen, taal, ouders, rekenen, zorg, leerprobleem, leesprobleem, rekenprobleem | |

De commentaren zijn gesloten.