2009.08.29

Afstemming tussen leraar en leerling in taaksituaties

Auteur: Luc Stevens & Wim van Werkhoven
Titel: Afstemming tussen leraar en leerling in taaksituaties. Een cursus zorgverbreding voor PABO-studenten.
Uitgeverij: CPS
Plaats: Amersfoort
Jaar: s.d.
Pagina's: 143
ISBN-13: -
Prijs: € 19,50/span>

afstemming tussen leraar en leerling in taaksituaties - een cursus zorgverbreding voor pabo-studentenDit is de handleiding van een cursus die bedoeld is voor studenten die willen gaan lesgeven in het basisonderwijs (PABO staat voor Pedagogische Academie voor het BasisOnderwijs, in Vlaanderen gekend als de 'Normaalschool'). De cursus draait om de volgende inhouden:

  • begrijpen hoe leraar en leerling elkaar in hun gedrag beïnvloeden;
  • niet-taakgericht gedrag kunnen interpreteren vanuit een cognitief-motivationeel denkkader;
  • de implicaties van het begrip 'afstemming' kennen voor je gedrag als leerkracht in de klas;
  • de interacties tussen leerling en leerkracht in termen van afstemming kunnen analyseren;
  • een les kunnen voorbereiden en uitvoeren aan de hand van een stappenschema.

De cursus voorziet in acht bijeenkomsten van anderhalf uur. De totale studiebelasting komt overeen met ongeveer veertig uur (zelfstudie, stageopdracht, examenvoorbereiding en examen, ... inbegrepen).

Ik stond erop deze uitgave toch op mijn boekenblog te bespreken omdat ze ook voor mensen die al meerdere jaren in de onderwijspraktijk staan relevant is. Ze laat hen toe om in korte tijd essentiële inhouden en vaardigheden op te frissen en te vertalen naar de eigen klas. Ze doet hen stilstaan bij het eigen handelen en is daardoor een zeer goede handleiding als onderdeel van een zelfevaluatie. De volgende inhouden komen aan bod:

  • taakgericht en niet-taakgericht gedrag;
  • attributies van leraren en leerlingen;
  • interne en externe attributies;
  • stabiele en variabele attributies;
  • perspectiefverschillen tussen leraren en leerlingen;
  • directief en responsief gedrag van leraren;
  • betrekkingsaspecten taak, doel, voorkennis, oplossingsweg, resultaat, tijd;
  • communicatie, timing en dosering van lerarengedrag.

Deze inhouden worden beknopt en duidelijk toegelicht en gekoppeld aan verwerkingsopdrachten en zelfstudietaken.

De boeken van uitgeverij CPS worden in België verdeeld door uitgeverij Abimo.

afdrukken

01:19 Gepost door Lieven Coppens in CPS | Permalink | Tags: lager onderwijs, zorg, kleuteronderwijs, basisonderwijs, zorgbeleid, instructie, taakgedrag, responsiviteit, directiviteit | |

De commentaren zijn gesloten.