2011.06.13

Werkboek ADHD

Auteur: Lawrence Shapiro
Titel: Werkboek ADHD. 44 oefeningen om kinderen sociale vaardigheden en zelfvertrouwen te leren.
Uitgeverij: Hogrefe
Plaats: Amsterdam
Jaar: 2010
Pagina's: 184
ISBN-13: 978-90-79729-29-6
Prijs: € 19,95

werkboek adhd - 44 oefeningen om kinderen sociale vaardigheden en zelfvertrouwen te leren.pngAls je een boek zoekt met praktische en bruikbare tips om kinderen met ADHD doorheen het leven van elke dag te leiden, dan heb je dat met het Werkboek ADHD gevonden. Geschreven voor ouders en hun kind met ADHD, is het een opsteker voor beiden. Een opsteker omdat het een dubbel en constructief doel heeft: enerzijds het kind een aantal sociale vaardigheden aanleren om zich in dagdagelijkse situaties te redden, anderzijds het kind (weer) zelfvertrouwen geven. Deze positieve instelling vind je trouwens aan het einde van het boek terug in het Certificaat van voltooiing waar het kind drie positieve krachten van zichzelf moet opgeven.

Het zou ons te ver leiden om de 44 oefeningen hier één voor één te bespreken. Om echter een zicht te krijgen op de inhoud van het boek, geef ik hieronder enkele willekeurig gekozen voorbeelden. Let op de positieve manier van formuleren:

  • Je kunt problemen vermijden;
  • Je kunt een goede luisteraar worden;
  • Je kunt er voor zorgen dat je ouders en leraren trots op je zijn;
  • Je kunt ervoor zorgen dat school gemakkelijker en leuker wordt;
  • Je kunt beter voor je spullen zorgen;
  • Je kunt dagen aan waarop alles mis lijkt te gaan;
  • Je kunt praten over wat je dwarszit;
  • Je kunt met iedereen plezier maken;
  • Je kunt compromissen leren sluiten en ruzies vermijden;
  • Je kunt beter slapen;
  • Je kunt een harmonieuzer gezin hebben.

Deze 44 activiteiten kun je onderverdelen in 4 centrale thema’s, die elk een deel van het boek uitmaken:

  • Deel 1: Jezelf leren beheersen;
  • Deel 2: Problemen op school de baas worden;
  • Deel 3: Vrienden maken en houden;
  • Deel 4: Je goed over jezelf voelen.

Elke activiteit heeft dezelfde structuur. Deze begint met een duiding van de activiteit in een kader met als titel Om te weten. Het is een stukje ‘theorie’ dat de auteur op een concrete manier en in de jij-vorm aanbrengt. Hierna volgt een levensechte schets van een situatie waarin de moeilijkheid zich voordoet. Dit voorbeeld moeten de kinderen op hun eigen situatie betrekken. Daarna volgen een tweetal opdrachten. Hoewel zeer verschillend van aard, komen deze opdrachten nagenoeg steeds op hetzelfde neer: reflecteren en handelingsalternatieven zoeken en vastleggen.

Lees voor je met het boek begint te werken zeker ook de brieven van de auteur aan de ouders en aan het kind. Dan weet je meteen wat je van dit boek kunt verwachten. Of zoals de auteur het zegt in zijn brief aan de ouders:

Er zijn geen pasklare antwoorden voor kinderen met ADHD – ieder kind heeft unieke behoeften. Maar ik hoop dat je kind onder jouw geduldige leiding en met de hulp van zijn school het geluk en het succes zal kennen dat iedere ouder voor zijn kind wenst;

of in zijn brief aan het kind:

Maar denk vooral niet dat je nu achterover kunt leunen terwijl je dit boek leest. Want hoe harder je zult werken, hoe meer je zult leren, net als op school.

Een eerlijk boek voor ouders, kinderen en hun begeleiders. Psycho-educatie in zijn actiefste vorm!

afdrukken

16:37 Gepost door Lieven Coppens in Hogrefe | Permalink | Tags: aandacht, add, adhd, concentratie, psycho-educatie, sociale vaardigheden, werkhouding, zelfvertrouwen | |

De commentaren zijn gesloten.