2013.09.28

Van werkdruk naar werkplezier

Auteur: Angela Kouwenhoven & Annemieke Schoemaker
Titel: Van werkdruk naar werkplezier
Timemanagement en klassenmanagement in het onderwijs
Uitgeverij: Pica
Plaats: Huizen
Jaar: 2013
Pagina's: 160
ISBN-13: 978-90-77671-93-1
Prijs:  € 18,95

van werkdruk naar werkplezier - timemanagement en klassenmanagement in het onderwijsZowel in Vlaanderen als in Nederland kennen leerkrachten het fenomeen van de werkdruk en de planlast. Het valt niet te ontkennen dat er momenten zijn waarop dit sterk en negatief doorweegt op de arbeidsvoldoening. Met dit boekje willen de auteurs daar verandering in brengen. Niet door nog maar eens aan de Klaagmuur te staan. Wel door de leerkracht op een zeer aangename manier ideeën en strategieën aan te reiken om op een positieve manier iets aan deze werkdruk te doen. Hun boodschap is zeer duidelijk: als leerkracht mag je (lees: moet je) voor jezelf zorg dragen en grenzen stellen. De vele herkenbare situaties die in dit boek beschreven worden, zullen af en toe een glimlach op de mond van de lezer toveren. In die zin is dit boek ook een beetje een ‘voel-je-goed’-schrijfsel: je weet en voelt dat je er als leerkracht niet alleen voor staat. Dat maakt een wereld van verschil. Ik kan niet echt verwoorden wat het is, maar dit boekje zoog me meteen mee. Een hebbeding voor elke leraarskamer!

Wat veroorzaakt nu deze werkdruk? Dat halen de auteurs uit een Nederlands rapport over een onderzoek naar de werkdruk in het basis- en voortgezet onderwijs. Vlaamse leerkrachten zullen zich hier ongetwijfeld meteen in herkennen. Voor het basisonderwijs zijn de drie belangrijkste factoren die de werkdruk bepalen:

  • De niet-lesgevende taken (vergaderen, overleggen, verbeteren, het begeleiden van zorgleerlingen en mentoruren;
  • De beperkte mogelijkheden voor de leerkrachten om de eigen werkzaamheden te kunnen plannen en vorm te geven;
  • De wijze waarop in de school wordt leiding gegeven.

Voor het voortgezet onderwijs ziet de top drie van factoren die de werkdruk bepalen er als volgt uit:

  • De niet-lesgevende taken (vergaderen, overleggen, verbeteren, het begeleiden van zorgleerlingen en mentoruren;
  • De beperkte mogelijkheden voor de leerkrachten om de eigen werkzaamheden te kunnen plannen en vorm te geven;
  • De (fysieke, mentale en emotionele) belasting van het werk.

Verderop in het boek helpen de auteurs de leerkracht om hun eigen werkdruk en werkplezier in kaart te brengen. Dit is een heel boeiende oefening, ook voor mensen die niet in het onderwijs staan. Het hoofdstuk waarin de trotse en slimme scholen aan bod komen is niet mis te begrijpen. Dit alles is echter de basis om naar de kern van de zaak te gaan: hoe kan de leerkracht het anders aanpakken zodat hij wel toekomt aan de essentiële taken en er toch nog plezier aan beleeft? Dit komt aan bod in de hoofdstukken vier tot en met zes van het boek. In deze hoofdstukken vind je geen hoogdravende theorieën maar wel onderbouwde praktische en concrete tips en adviezen om de werkdruk aan te pakken. De concrete voorbeelden en de praktische tips zijn heel bruikbaar en een aansporing om telkens nog een stuk verder te lezen.

In de laatste hoofdstukken gaan de auteurs in op de eigen beleving van de werkdruk en het maken van keuzes. Hierbij wordt een stukje theorie op een heel heldere en luchtige manier gebracht.

Een boek dat de titel Naslagwerk met karakter meer dan verdient!

naslagwerk met karakter.pngafdrukken

18:15 Gepost door Lieven Coppens in Pica | Permalink | Tags: klassenmanagement, planlast, tijdsbeheer, timemanagement, werkdruk, werkplezier | |

De commentaren zijn gesloten.