2013.12.15

Het draakje en de verborgen schat

Auteur: Mirjam Kaijer
Titel: Het draakje en de verborgen schat
Uitgeverij: Eduforce
Plaats: Drachten
Jaar: 2013
Pagina's:

48

ISBN-13: 978-94-91510-21-2
Prijs:  € 13,95

het draakje en de verborgen schatFaalangst is lang niet altijd een grote-mensen-ding. Ook kinderen uit de lagere school krijgen er mee te maken. Met Het draakje en de verborgen schat heeft Mirjam Kaijer voor hen een verhaal geschreven. Aan de hand van dit boekje leren ze het fenomeen faalangst beter begrijpen, niet zozeer in termen van een alles omvattende encyclopedische definitie, dan wel in termen van mogelijke oorzaken en de impact ervan op het kind en zijn omgeving. Ook de boodschap die in het boekje gebracht wordt aan de hand van de metafoor van de schat is niet mis te begrijpen: faalangst los je niet op door je stoer te gedragen, wel door jezelf ‘aardig’ te vinden. In de manier waarop Mirjam Kaijer in het tweede deel van het boek deze oplossing, met als beeld het op zoek gaan naar de verborgen schat in jezelf, uitwerkt, herken je elementen die ontleend lijken te zijn aan de cognitieve gedragstherapie. Dit brengt me meteen bij de enige bedenking die ik had bij dit boekje: moest er niet explicieter in dit boekje vermeld worden dat je het soms niet alleen redt en een reisleider nodig hebt bij het zoeken naar die verborgen schat in jezelf?

Laat deze laatste bedenking je er echter niet van weerhouden om dit boekje te gebruiken. Daarvoor heeft het te veel andere kwaliteiten. Ik doe het zelden of nooit bij de bespreking van een boek, maar bij wijze van uitzondering wil ik de aandacht van de gebruiker trekken op de kwaliteit van de illustraties: ze vormen samen, los van de tekst een empathisch verhaal op zich. De illustrator, Frits Smid, heeft duidelijk heel goed nagedacht over het in beeld brengen van de tekst. Nagenoeg elke illustratie geeft het verhaal een extra dimensie. Zo is de drakenmaatschappij zoals hij ze in beeld brengt zonder aanpassingen uitwisselbaar met de mensenmaatschappij. De humoristische knipoogjes in zijn tekeningen maken het boekje ook voor volwassenen uiterst aangenaam om te lezen. En dan heb ik het over veel meer dan enkel maar het straatnamenbordje met daarop ‘Rue du dragon’. Een leuke vondst is alvast de nadrukkelijke aanwezigheid van een egeltje, als het ware het alter ego van de draak. Alleen al de keuze van een egel sluit voor mij elke vorm van toeval uit.

Een boekje om te koesteren.

afdrukken

18:33 Gepost door Lieven Coppens in Eduforce | Permalink | Tags: angst, faalangst, motivatie | |

2013.12.08

Dyslexie en moderne vreemde talen

Auteur: Wim Tops & Gitte Boons
Titel: Dyslexie en moderne vreemde talen
Gids voor leerkrachten, hulpverleners en ouders
Uitgeverij: Garant
Plaats: Antwerpen|Apeldoorn
Jaar: 2013
Pagina's: 138
ISBN-13: 978-90-441-2977-9
Prijs: € 22,90

dyslexie en moderne vreemde talen - gids voor leerkrachten, hulpverleners en ouders

Het leren van een moderne vreemde taal is voor leerlingen met dyslexie uit het basis- en secundair onderwijs lang geen sinecure. Heel veel leerkrachten, hulpverleners en ouders zijn dan ook bijna voortdurend op zoek naar tips, adviezen en hulpmiddelen om deze leerlingen te ondersteunen. Het boek van Wim Tops en Gitte Boons kan op veel van deze vragen een antwoord geven.

In het eerste hoofdstuk geven de auteurs een beknopt en helder overzicht van de recente wetenschappelijke inzichten over dyslexie. Wie vertrouwd is met de literatuur over dyslexie, zal het met mij eens zijn dat dit overzicht vrij accuraat is. In het tweede hoofdstuk beschrijven ze dan weer de verschillen tussen het moedertaalonderwijs en het onderwijs van een vreemde moderne taal. Hierdoor dringen ze snel door tot de kern van het probleem bij het aanleren van moderne vreemde talen. Het meer theoretische deel van dit boek eindigt met een hoofdstuk over het begeleiden van leerlingen met dyslexie. Hier gaan de auteurs op een heel genuanceerde manier in op het toepassen van sticordi-maatregelen. Kort samengevat komt dit laatste er op neer dat ze oog hebben voor zowel de voordelen als de nadelen. In een tijd waarin de discussie over het gebruik van sticordi-maatregelen af en toe op een polarisatie van de  verschillende standpunten dreigt uit te lopen, kan ik dat alleen maar waarderen.

In het tweede deel van dit boek gaan de auteurs heel concreet in op de hulpmiddelen die aan de leerlingen met dyslexie kunnen aangeboden worden bij het aanleren en (sic) (zelfstandig) studeren van moderne vreemde talen. Voor mij mogen de haakjes rond het woord ‘zelfstandig’ weggelaten worden. Juist die zelfstandigheid is voor mij een belangrijk criterium om de waarde van om het even welke sticordi-maatregel aan af te toetsen. In dit tweede deel maken de auteurs een onderscheid tussen kennis en de vaardigheden (luisteren, spreken, lezen en schrijven). Het zou me te ver leiden om al deze tips, adviezen en hulpmiddelen de revue te laten passeren. Laat het volstaan dat ik puntsgewijs aangeef wat ik bijzonder gewaardeerd heb in dit deel:

  • De aandacht voor metacognitieve aspecten
  • De aanzet voor het maken van screeningsinstrumenten
  • De aandacht voor het remediëren van het begrijpend lezen waarbij de auteurs duidelijk rekening houden met de recente wetenschappelijke inzichten op dit vlak
  • De herwaardering van het spellingschrift
  • De fiches voor de metacognitieve vaardigheden

Een boek dat ik heel warm aanbeveel omwille van de frisse en degelijke aanpak van het thema. Ik kan alleen maar hopen dat daar snel een vervolg aan gebreid wordt.

afdrukken

2013.12.01

2014 Verborgen regels

Auteur: Inge Verstraete
Titel: 2014 Verborgen regels
Dagkalender voor kinderen
Uitgeverij: Pica
Plaats: Huizen
Jaar: 2013
Pagina's: 372
ISBN-13: -
Prijs: 15,95

2014 verborgen regelsOp 28 maart 2008 besprak ik op deze boekenblog het boek Verborgen regels van Brenda Myles, Melissa Trautman en Ronda Schelvan. Ik besloot mijn bespreking als volgt:

Dit boek is meer dan de moeite waard voor iedereen die, als ouder of als beroepskracht, met kinderen op weg wil gaan bij het leren van sociale vaardigheden. Daarom hoeven deze kinderen echt niet één van de aangehaalde stoornissen te hebben. Ook veel anderen, kinderen én volwassenen, zouden baat hebben bij het lezen van dit boek. Of wat dacht je van die collega die zijn gezicht op 30 centimeter afstand van het jouwe houdt als hij met je spreekt? Of die andere collega die bij voorkeur tegen jou begint te praten als je net aan de telefoon in gesprek bent?

Nu brengt uitgeverij Pica hierop opnieuw een aanvulling uit in de vorm van een dagkalender voor 2014. Gezien het grote succes van de dagkalenders voor 2012 en 2013 was dat een absolute verplichting!

Verborgen regels zijn ongeschreven regels of gewoonten die, wanneer ze niet begrepen worden, voor verwarring kunnen zorgen. Of er voor zorgen dat iemand zich geïsoleerd voelt. Omdat niet iedereen zich deze verborgen regels automatisch eigen maakt, moeten ze soms aangeleerd worden. Hier kan deze dagkalender voor kinderen, zowel thuis als op school, bij helpen. Iedere dag brengt hij een nieuwe verborgen regel onder de aandacht. Dit kan op verschillende manieren. Soms geeft hij de regel expliciet, andere keren gaat hij uit van een situatie waarbij hij concrete tips geeft over hoe zich te gedragen of hoe te reageren. Op deze manier breidt het gedragsrepertorium van het kind of de jongere elke dag uit.

Je kunt deze kalender op verschillende manier gebruiken. Dat gaat van een vrijblijvende tip per dag tot een dagelijks kort gespreksmomentje thuis of in de klas waarin er over de ‘verborgen regel van de dag’ nagedacht en gesproken wordt.

De kalender werd ontwikkeld voor kinderen met een stoornis in het autismespectrum. Dit wil echter niet zeggen dat je hem exclusief voor hen moet reserveren. Net zoals bij het boek het geval was, kunnen veel andere kinderen, jongeren en volwassenen baat hebben bij het dagelijks reflecteren over een verborgen regel. Deze kalender blijft een stevig alternatief voor om het even welke methode voor het aanbrengen van sociale vaardigheden.

afdrukken