2014.11.16

Pienter! Groep 1-2

Auteur: Greetje van Dijk, Harry Kort & Marijanne Oost
Titel: Pienter! Groep 1-2 [Map A]
Thematische verrijking voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
Uitgeverij: OnderwijsAdvies
Plaats: Zoetermeer
Jaar: 2014
Pagina's: 218
ISBN-13: -
Prijs: 99,-

pienter - thematische verijking voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprongEerder besprak ik op deze boekenblog Dol-fijn excellent. Gids voor duurzame begeleiding van excellente leerlingen in het basisonderwijs uitgaande van het Surplusmodel. In dit boekje, geschreven naar aanleiding van 25 jaar werken rond begaafde leerlingen in het basisonderwijs, brachten de auteurs hun vernieuwde aanpak onder de aandacht. Zij werkten voor de kleuters die aanpak aanvankelijk uit onder de werktitel Dol-fijn praktijk, maar deze kreeg naderhand de definitieve titel Pienter! Groep 1-2. Intussen is de eerste van de in totaal vier mappen beschikbaar. Met dit geheel willen de auteurs een structurele en thematische aanpak aanbieden voor het verrijkingsonderwijs aan kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.

De inhoud van het programma ziet er per map als volgt uit:

Map 1:

  • Handleiding
  • Thema 1: Mensen | lichaam
  • Thema 2: Lente
  • Thema 3: Zomer
  • Thema 4: Herfst
  • Thema 5: Winter

Map 2:

  • Handleiding
  • Thema 6: Eten en drinken
  • Thema 7: Familie
  • Thema 8: Vervoer
  • Thema 9: Water
  • Thema 10: Beroepen

Map 3:

  • Handleiding
  • Thema 11: Huis | wonen
  • Thema 12: Spelen | speelgoed
  • Thema 13: Verjaardag | feest
  • Thema 14: Gezond en ziek
  • Thema 15: kleding

Map 4:

  • Handleiding
  • Thema 16: Dieren
  • Thema 17: Muziek
  • Thema 18: Verre landen
  • Thema 19: Kunst
  • Thema 20: Techniek

De eerste map is al beschikbaar, de andere mappen (B, C, en D) zijn nog in ontwikkeling. Maar ik ben alvast enthousiast. Pienter! 1-2 komt in een moderne, kleurrijke en aantrekkelijke vormgeving. Zowel de kleuters, de leerkrachten als de ouders zullen hier zeker blij mee zijn. Maar dit is niet de reden van mijn enthousiasme. Deze is meer van inhoudelijke aard. Wie de uitgebreide handleiding er op na zal lezen, zal dit ongetwijfeld beamen: de auteurs hebben hier heel ernstig over nagedacht! Ik som enkele van de positieve punten op:

  • Per project is er een vierwekenschema met begeleidingsaanpak voorzien voor de leerkracht
  • De uitdaging voor de leerling bestaat uit:
    • het zelfstandig werken met opdrachten die het ontdekkend of onderzoekend leren stimuleren;
    • het zelfstandig kunnen verwerken van het geleerde aan de hand van speelwerkbladen en het inzetten van denkspellen;
    • het geven van extra suggesties bij het gebruikte ontwikkelingsmateriaal;
    • het creëren van een eigen herkenbaar plekje, het dolfinarium, met daarin een informatiehoek;
  • Verwijzingen naar plaatsen op het Internet waar de auteurs extra suggesties en materialen hebben samengebracht;
  • De auteurs hebben er eveneens aandacht voor dat de kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong niet geïsoleerd raakt: zowel de medeleerlingen als de ouders worden er geregeld actief bij betrokken.

Warm aanbevolen!

afdrukken

20:49 Gepost door Lieven Coppens in OnderwijsAdvies | Permalink | Tags: cognitieve ontwikkeling, hoogbegaafd, intelligentie, ontwikkelingsvoorsprong | |

De commentaren zijn gesloten.