2016.01.31

Gelukkige kinderen in een gelukkige klas

Auteur: Charlotte Visch
Titel: Gelukkige kinderen in een gelukkige klas
Van leerkracht naar Happy Coach voor een warm schoolklimaat
Website: 248media
Plaats: Steenwijk
Jaar: 2013
Pagina's: 243
ISBN-13: 978-90-79603-24-4
Prijs: € 21,95

gelukkige kinderen in een gelukkige klas - van leerkracht naar happy coach voor een warm schoolklimaatEen opmerkelijk boek. Dat is wel het minste wat ik van dit werk van Charlotte Visch kan zeggen. Waarom? Omdat het op de een of andere manier een perfecte balans presenteert tussen theorie – of zeg ik beter filosofie – en praktijk. Een filosofie van respect voor, vertrouwen in en beroep doen op de eigen kracht van kinderen om hen te emanciperen door hen te laten reflecteren en de regie – en dus ook de verantwoordelijkheid – te geven over het eigen handelen. Dit binnen een positieve, stimulerende maar soms ook positief confronterende (want niet-veroordelende) context. Het geheel is gebaseerd op vier belangrijke pijlers:

  • De goede sfeer in de klas;
  • De bezielde leerkracht;
  • De stimulerende ouder;
  • De interacties in de klas.

Deze vier pijlers komen een voor een aan bod in de hoofdstukken een tot en met vier. Aan elke pijler wordt er een bepaalde doelgroep gekoppeld waarvoor men telkens op zoek gaat naar de actuele situatie, de ervaringen en behoeften van de doelgroep, de mogelijke verbeter- en leerpunten en de uit dit alles volgende uitdaging. Concreet ziet dit er zo uit:

Pijler Doelgroep Uitdaging
De goede sfeer in de klas Kinderen Visie op pesten, plagen en ruziemaken
De bezielde leerkracht Leerkrachten Integratief lesgeven met de leerling als uitgangspunt
De stimulerende ouder Ouders De lerende kracht van ouders
De interacties in de klas Kinderen en leerkrachten Vertrouwen op de kinderen

In elk van deze hoofdstukken neemt de auteur de lezer mee in haar manier van denken en werken. Centraal daarbij staat steeds een concrete schoolsituatie die ze stap voor stap uitwerkt zodat iedereen haar manier van mediëren en begeleiden kan leren kennen. Dit alles laat zich hier in deze bespreking maar moeilijk samenvatten.

In het vijfde hoofdstuk zet Charlotte Visch de nodige wegwijzers uit voor de leerkracht die haar aanpak in de eigen klas wil invoeren. In het laatste hoofdstuk geeft ze uitleg over de pedagogische ideeën van de Poolse Janusz Korczak die mee aan de grondslag liggen van haar manier om kinderen te coachen.

Een verfrissend leerboek voor die leerkrachten die respect voor hun leerlingen hoog in hun vaandel voeren.

afdrukken

17:45 Gepost door Lieven Coppens in 248media | Permalink | Tags: begeleiding, coachen, klassenklimaat, mediatie, zelfregulering | |

De commentaren zijn gesloten.