2017.01.29

UDL. Lessen ontwerpen voor iedereen

Auteur: Loui Lord Nelson
Titel: UDL
Lessen ontwerpen voor iedereen. Universal Design for Learning in de praktijk
Uitgeverij: Pelckmans Pro
Plaats: Kalmthout
Jaar: 2016
Pagina's: 192
ISBN-13: 978-94-6337-020-2
Prijs: € 28,50

.udl - lessen ontwerpen voor iedereen. universal design for learning in de praktijkInclusief onderwijs maakt de verscheidenheid van leerlingen binnen een en dezelfde klas alleen maar groter. Een aantal leerkrachten merkten terecht op dat differentiëren, compenseren, remediëren en dispenseren als ondersteuning niet meer zal volstaan. Ze zijn er zich dan ook van bewust dat ze op een andere manier moeten lesgeven, een manier waarmee ze alle leerlingen kunnen bereiken. Voor hen is er goed nieuws: het Universal Design for Learning, afgekort als UDL, biedt een degelijk antwoord op hun onuitgesproken vragen. De omschrijving uit het boek maakt meteen duidelijk wat UDL is:

UDL is een kader dat het proces ondersteunt van leeromgevingen en lessen met barrières naar het ontworpen van rijke leeromgevingen en lessen zonder barrières, die toegankelijk zijn voor alle leerlingen. Een rijke leeromgeving (d.i. de plaats waar geleerd wordt) wordt ontworpen rond de behoeften van alle leerlingen, niet enkel diegenen met een specifieke behoefte (bv. leerlingen met een beperking, leerlingen met een andere moedertaal, hoogbegaafde leerlingen). Hoe meer de leerlingen vertrouwd geraken met leeromgevingen en lessen die ontworpen zijn vanuit dat UDL-raamwerk, hoe zelfstandiger en creatiever ze als lerende worden (Meyer, Rose & Gordon, 2013). Dankzij UDL leren we de klas zien als een ecosysteem met een constante wisselwerking tussen leerlingen, leermiddelen, jezelf en de verwachtingen van de omgeving. Het UDL-raamwerk is ontworpen met oog voor al die behoeften (blz.23).

Het UDL is gebaseerd op onderzoek over onze hersennetwerken en hoe we reageren, leren en creëren. Het is gebaseerd op drie grote principes, met name betrokkenheid, representatie en actie & expressie.

Het is de verdienste van dit boek dat de lezer op een bondige maar zeer heldere manier geïntroduceerd wordt in de wereld van UDL. In het eerste deel maakt de lezer niet alleen kennis met UDL en de gebruikte terminologie, maar worden ook een aantal mythen meteen ontzenuwd. Enkele daarvan zijn:

  • UDL is niet gebaseerd op onderzoek;
  • UDL is gewoon differentiëren;
  • Als je UDL-materiaal koopt, dan doe je aan UDL;
  • Wil je aan UDL doen, dan heb je technologie nodig.

In het tweede deel van dit boek worden de drie principes van UDL grondig verkend en geconcretiseerd aan de hand van eenduidige aanbevelingen voor de leerkrachten. Hierbij spreekt de auteur hen persoonlijk aan, waardoor een en ander al meteen als niet vrijblijvend overkomt. Veel van deze aanbevelingen zijn daarenboven zo geformuleerd dat de leerkracht zich op een positieve manier aangesproken voelt: hij wordt immers aangesproken in zijn handelingsbe-kwaamheid.

In het derde en laatste deel worden de leerkrachten heel concreet begeleid in het opstellen van een les die binnen het kader van het UDL past. Hierover zeg ik alleen maar dat dit deel zeer enthousiasmerend werkt. Ik kreeg alvast zin om het zelf uit te proberen.

Niet te missen!

afdrukken

09:00 Gepost door Lieven Coppens in Pelckmans Pro | Permalink | Tags: inclusie, inclusief onderwijs, udl, universal design for learning | |

2017.01.22

Goed genoeg?

Auteur: Inge De Waele
Titel: Goed genoeg?
Een nieuwe visie op ouderschap
Uitgeverij: Pelckmans Pro
Plaats: Kalmthout
Jaar: 2016
Pagina's: 154
ISBN-13: 978-94-6337-015-8
Prijs: € 19,95

goed genoeg - een nieuwe visie op ouderschapHier wil ik vorming rond krijgen. Dat was mijn eerste reactie na het lezen van dit boek. Omdat je tussen de regels door leest dat Inge De Waele nog meer te bieden heeft dan wat ze in dit boek schrijft. De visie op opvoedingsondersteuning die ze presenteert, doorbreekt het stereotype beeld van de hulpverlener die aan de ‘niet handelingsbekwame’ ouders kant-en-klare opvoedingsadviezen geeft en verder opvolgt. Voor haar gaat het duidelijk niet over de vraag of de ouder goed genoeg is. Ze bekijkt de ouder-kindrelatie vanuit een growth mindset: hoe ouder en kind kunnen groeien in de uitdaging die opvoeding heet en hard werken vereist van beide kanten.

Nadat de auteur heeft uitgelegd wat de essentie is van de nieuwe visie op ouderschap die ze brengt, valt het boek uiteen in vijf grote delen. In het eerste deel gaat ze dieper in op de huidige context en de toegenomen complexiteit van gezinnen en ouderschapsvormen. Ze bespreekt meteen ook de nieuw tendensen in de samenleving die een invloed uitoefenen op het ouderschap. Ze heeft het onder meer over de invloed van bepaalde sociale perspectieven op ons zelfbeeld en het feit dat opvoeden niet waarden- en machtsvrij is.

In het tweede deel vertaalt Inge De Waele het systeemdenken in termen van processen die de relatie van de ouder met het kind en de omgeving beïnvloeden. Enige kennis van de systeempsychologie is hier wel handig, hoewel niet noodzakelijk, om dit deel goed te begrijpen. De vragen die in dit deel beantwoord worden zijn onder meer:

  • Waarom is een gezin meer dan de som der delen?
  • Wat is de wisselwerking tussen ouders en kind?
  • Waarom zijn grenzen belangrijk en hoe doorlaatbaar moeten ze zijn om dynamisch te zijn?

In het derde deel krijgen we inzicht in de keuzes die we kunnen maken in onze omgang tussen ouder en kind en hoe daarover kan gecommuniceerd worden. Voor de kenners: de vijf axioma’s van Watzlawick vormen de ruggengraat van dit deel.

Het vierde deel gaat over het creëren van voor de opvoeding inspirerende plekken. De auteur staat hier stil bij de invloed van fysieke aspecten in onze leefomgeving op de ouder-kindrelatie.

In het laatste deel lanceert Inge De Waele het concept van de oudersupervisie. Wat ze daarmee bedoelt, moet je in het boek zelf lezen: iedere poging tot samenvatting zou er maar onrecht aan doen.

Dit is een boek dat iedereen die werkt rond opvoedingsondersteuning nodig moet lezen. Al was het maar om te reflecteren over het eigen handelen, liever nog om het eigen handelen bij te sturen.

afdrukken

17:32 Gepost door Lieven Coppens in Pelckmans Pro | Permalink | Tags: opvoeding, opvoedingsondersteuning, ou | |

2017.01.14

Een algemene orthopedagogiek

Auteur: Piet de Ruyter
Titel: Een algemene orthopedagogiek
Uitgeverij: Garant
Plaats: Antwerpen|Apeldoorn
Jaar: 2015
Pagina's: 691
ISBN-13: 978-90-441-3305-9
Prijs: € 54,90

een algemene orthopedagogiekMet de komst van het passend onderwijs in Nederland en het M-decreet in Vlaanderen zien veel leerkrachten zich op bepaalde momenten geconfronteerd met de eigen handelingsverlegenheid. Hierdoor zijn zij geneigd om voor bepaalde leerlingen snel uit te kijken naar een individueel aangepast opvoedingstraject, terwijl er een aantal mogelijkheden in de klas en op school niet gezien worden. Je kunt hen dat ook niet kwalijk nemen, aangezien ze vanuit hun opleiding niet kunnen terugvallen op de noodzakelijke algemene orthopedagogische basiskennis en er bovendien weinig of geen professionaliseringstrajecten zijn waar ze deze kennis kunnen opdoen. Het is dan ook verkeerd om ervan uit te gaan dat dit boek enkel bestemd zou zijn voor studenten in het hoger onderwijs die zich voorbereiden op een van de beroepen als opvoedingshulpverlener. Zoals op de achterflap vermeld wordt, is dit boek eveneens van belang voor studenten in een opleiding tot docent in het basis en secundair (voortgezet) onderwijs, omdat zij in hun werk niet alleen doorsnee leerlingen ontmoeten maar ook leerlingen met een specifieke opvoedvraag (sic). Niet in het minst omdat ze niet alleen pasklare oplossingen nodig hebben die ze gedachteloos kunnen toepassen, maar ook een duidelijke visie over opvoeden in de klas moeten ontwikkelen.

In zijn boek geeft De Ruyter in het eerste hoofdstuk aan wat algemene orthopedagogiek is en wat de waarde daarvan is binnen het geheel van de orthopedagogiek. In het tweede hoofdstuk gaat hij dan dieper in op het begrip handelen. Deze twee hoofdstukken heb je nodig om zijn visie over opvoeden die hij in het derde hoofdstuk uiteenzet, in het juiste perspectief te zien. In dit deel omschrijft hij vijf opvoedingsdoelen, waarvan hij er twee verder uitwerkt in het vijfde en zesde hoofdstuk omwille van de complexiteit en de omvang ervan. Voor hij zover is, tekent hij in het vierde hoofdstuk de somatische en psychische toerusting uit die de jongere bij zijn geboorte meekrijgt en die soms het opvoeden niet alleen voor hem maar ook voor zijn opvoeders danig verzwaart.

In hoofdstuk zeven gaat De Ruyter dieper in op de stagnerende opvoeding. Hiervoor gaat hij uit van de vijf opvoedingsdoelen die hij opsomde in het derde hoofdstuk. Het volgende hoofdstuk verduidelijkt dan wat de hulp kan zijn bij die stagnerende opvoeding. In het negende en laatste hoofdstuk gaat de auteur tenslotte in op de manier waarop de opvoedingshulpverlening moet georganiseerd zijn.

Een boek om niet te negeren.

afdrukken

14:36 Gepost door Lieven Coppens in Garant | Permalink | Tags: opvoeding, opvoedingsondersteuning, orthopedagogiek | |