2016.02.21

The Leader in Me

Auteur: Stephen R. Covey
Sean Covey, Muriel Summers & David K. Hatch
Titel: The Leader in Me
Hoe 7 gewoonten zorgen voor (persoonlijk) leiderschap bij leerlingen
Uitgeverij: Business Contact
Plaats: Amsterdam|Antwerpen
Jaar: 2015
Pagina's: 256
ISBN-13: 978-90-470-0838-5
Prijs: € 24,99

the leader in me - hoe 7 gewoonten zorgen voor (persoonlijk) leiderschap bij leerlingenDe intussen overleden Stephen Covey heeft in zijn professionele loopbaan een aantal principes (eigenschappen) van persoonlijke en organisatorische effectiviteit ontwikkeld en deze actief en wereldwijd doorgegeven. Aanvankelijk als professor aan zijn studenten, na verloop van tijd aan talloze medewerkers van bedrijven en overheidsinstellingen.  De bedoeling bleef steeds dezelfde: mensen boven zichzelf laten uitstijgen en de kwaliteit van hun leven verbeteren. Uiteindelijk verliet hij de universiteit om de FranklinCovey-organisatie te helpen opbouwen, een advies- en trainingsorganisatie van wereldformaat (voor meer informatie kunnen je terecht op www.franklincovey.com). Toen men in een basisschool in de Verenigde Staten met goed gevolg de eigenschappen van Covey begon te onderwijzen, en dit zich uitbreidde naar andere scholen, schreef Stephen Covey de eerste editie van dit boek. Tijdens het schrijven van de tweede editie, waarin de ervaringen met deze andere scholen ook verwerkt werden, overleed hij. Zijn zoon en twee andere personen besloten het manuscript af te werken. Het is de verdienste van het Nederlandse CPS (www.cps.nl), dat samenwerkt met de FranklinCovey-organisatie, dat dit werk onder de aandacht van de Vlaamse en Nederlandse scholen wordt gebracht.

Het uitgangspunt van dit boek is dat de scholen van vandaag zich voor een nieuwe realiteit geplaatst zien. Een realiteit waarin drie uitdagingen centraal staan. Deze zijn:

  • De kennisverwerving van de leerlingen die veel verder gaat dan het kunnen ophoesten van feiten maar ook vaardigheden vraagt zoals analyseren, probleemoplossing, kritisch en creatief denken;
  • De schoolcultuur die een antwoord moet bieden op fenomenen zoals demotivatie, ordeproblemen, lage betrokkenheid bij leerkrachten het ontbreken van een gemeenschappelijke visie en dergelijke meer;
  • De steeds dringender oproep om persoonlijke en interpersoonlijke vaardigheden op school te onderwijzen. Deze worden ook wel levensvaardigheden genoemd (vb. arbeidsvaardigheden, loopbaanvaardigheden, studievaardigheden, socio-emotionele leervaardigheden.

Het boek The Leader in Me geeft op deze drie uitdagingen een goed antwoord, omdat het een ander dan het klassiek kader biedt om deze uitdagingen aan te gaan. Dit kader moet je zien als een proces dat moet doorlopen worden, niet als een pasklaar programma. Dit proces bepaalt dan ook de indeling van het boek die zich centreert rond drie hoofdthema’s:

  • De complete school: The Leader in Me doet beroep op de talenten van alle schoolmedewerkers en alle leerlingen en optimaliseert de participatie van de ouders en de gemeenschap;
  • De complete persoon: The Leader in Me wil de hele persoon ontwikkelen, wil dat elke persoon een sterk karakter en unieke talenten heeft, los van het al dan niet bezitten van vaardigheden zoals lezen, schrijven of rekenen);
  • Heel veel verbeeldingskracht: The Leader in Me wil een onderliggende filosofie zijn die veel aspecten van een school beïnvloedt. Medewerkers en leerkrachten mogen hun eigen talenten en verbeeldingskracht gebruiken om allerlei leerplannen, programma’s, activiteiten, bijeenkomsten en evenementen te bedenken zolang deze maar aansluiten bij de principes en de gemeenschappelijke taal.

Deze hoofdthema’s zijn dan ook doorheen alle hoofdstukken van het boek duidelijk herkenbaar. De aandachtige lezer zal al snel opmerken dat het boek uit vier grote delen bestaat. In het eerste deel (hoofdstukken 1 en 2) schetst de context waarbinnen The Leader in Me begon en waarom dat zo was. Het tweede deel bestaat uit de hoofdstukken 3 tot en met 5 en gaat dieper in op de manier waarop The Leader in Me de scholen helpt om de drie nieuwe uitdagingen het hoofd te bieden en hoe leerkrachten het zien als een betere manier om hun huidige taken met succes uit te voeren. In de hoofdstukken 6, 7 en 8, het derde deel, laat men zien hoe scholen ouders en leden van de gemeenschap inschakelen om het effect van The Leader in Me te versterken, te verlengen en te verbreden en hoe de ervaringen van het basisonderwijs concreet kunnen vertaald worden naar het secundair onderwijs. Hoofdstuk 9 is dan op zijn beurt het vierde deel dat voorbeelden geeft van een goede praktijk om The Leader in Me te lanceren en in stand te houden. Hoofdstuk 10 vormt dan het besluit op dit boek waarin nog eens kort wordt samengevat waarom The Leader in Me essentieel is in de huidige realiteit.

The Leader in Me is een verfrissend en zeer inspirerend boek dat veel verder gaat dan het verengende en uniform makende competentiedenken dat de laatste jaren in het onderwijs binnengedrongen is. Het lijkt me wel belangrijk dat men ook het basisboek van Stephen R. Covey, De 7 eigenschappen van effectief leiderschap leest om de basisfilosofie achter The Leader in Me ten volle te begrijpen.

afdrukken

15:11 Gepost door Lieven Coppens in Business contact, CPS, FranklinCovey | Permalink | Tags: covey, effectieve leerkracht, effectieve school, leiderschap, levensvaardigheden, persoonlijk leiderschap | |