2007.07.21

Ontwikkelingsstoornissen bij leerlingen

Auteur: Luuk van Langen
Titel: Ontwikkelingsstoornissen bij leerlingen. Specifieke begeleiding door de docent
Uitgeverij: Tandem Felix
Plaats: Ubbergen
Jaar: 2006
Pagina's: 78
ISBN-13: 978-90-5750-094-7
Prijs: € 10,-

Ontwikkelingsstoornissen bij leerlingenBinnen het kader van het zorgbeleid in Vlaanderen én Nederland zitten leerkrachten vaak met vragen over de aanpak van leerlingen met leer- of ontwikkelingsstoornissen.

Op het vlak van leerstoornissen werd hieraan in Vlaanderen al uitgebreid tegemoet gekomen door de Werkmap Leerzorg van Die-'s-lekti-kus vzw (Binnenkort opnieuw te bestellen via http://www.letop.be/) en het boek Ik heet niet dom (Acco, 2002) van Anny Cooreman en Marleen Bringmans.

Het boekje van Luuk van Langen wil leerkrachten een aantal ontwikkelings- en leerstoornissen beter leren (her-)kennen en geeft tegelijk praktische tips voor de aanpak in de klas.

De volgende ontwikkelings- en leerstoornissen komen aan bod: ADD, ADHD, Syndroom Asperger, Ontwikkelingsdyspraxie, Dyscalculie, Dyslexie, NLD, Oppositionele Opstandige Gedragsstoornis (ODD), Oppositionele Gedragsstoornis (OCD) en de Pervasieve Ontwikkelingsstoornis (PDD-NOS).

Per stoornis krijg je steeds een korte beschrijving, een lijst van mogelijke kenmerken, een overzicht van maatregelen die aangeraden worden en een lijstje van dingen die je beter niet doet.

De mogelijke maatregelen hangen af van de stoornis in kwestie. Heel belangrijk evenwel is het onderscheid tussen pedagogische en didactische maatregelen dat steeds gegeven wordt.

afdrukken

14:46 Gepost door Lieven Coppens in Tandem Felix | Permalink | Tags: basisonderwijs, add, adhd, asperger, dcd, nld, odd, ocd, pdd-nos, gedrag, ontwikkelingsstoornis, secundair onderwijs, dyslexie | |